Maisto produktų pakuočių ženklinimas – ar visuomet išsamu?

Turbūt ne vienam pirkėjui, atidžiai skaitančiam etiketes, yra tekę susidurti su problema, kai ant užsienio prekių nėra lietuviško vertimo etiketės arba ji neišsami, trūksta esminės informacijos ar įskaityti beveik neįmanoma. Griežtai sekantiems racioną kartais vis dar sunku ant kai kurių produktų rasti išvardintas gaunamas maistines medžiagas ar energijos kiekius. Gali būti, kad tai tampa viena iš priežasčių rinktis kitą prekę, taigi pakuotė, kaip signalas apie produktą, jo kokybę yra nebejotinai svarbus. Europos Sąjungos reikalavimai gana griežtai nurodo, kokia informacija turi būti pateikiama ir vis dar sunku suprasti, kodėl yra pastebimi nusižengimai.

Visų pirma, tekstas ant pakuotės turėtų būti įskaitomas – raštmenys siekti mažiausiai 1,2 mm, jei pakuotė ar tara nėra itin maža. Taigi, jei nesiskundžiate rega ir vis tiek negalite įskaityti – tai jau prasto ženklinimo problema. Žinoma, turi būti nurodytas prekės pavadinimas: prekės ženklo pavadinimas paprastai nėra verčiamas, tačiau visos kitos su maisto produktu susijusios rūšys, kaip pavyzdžiui žuvų vardai skorpionžuvė, sviestažuvė, turi būti tiksliai nurodytos. Dauguma vertimų yra reglamentuoti ir pateikiami ES įstatuose.

Pačia svarbiausia informacija pirkėjams išlieka produkto galiojimo terminas, o itin gilintis į sudėtines dalis vengia dažnas. Taip atsitinka dėl kelių priežasčių, kaip, pavyzdžiui neįskaitomumas ar ilgas sąrašas, pilnas sudėtingų medžiagų pavadinimų, dažnai prasidedančių garsiąja raide E. Be to, dalis visuomenės neturi daug galimybių pasirinkti, todėl perka pigiausius produktus – „ieškoti geresnės sudėties“ tampa beprasmiška. Kiti perka iš įpročio ir nenori gaišti laiko etikečių tyrinėjimui.

Visgi susidaryti stereotipai, kad vienas produktas sveikas, o kitas – ne, dažnai pasirodo klaidingi, todėl vienintelis būdas sužinoti apie tai, kas iš tikrųjų atsiduria pirkinių krepšelyje, yra išsamios etiketės. Nors ir ne kiekvienas bent kol kas kreipia daug dėmesio į jas, ryškėja tendencija, kad ateityje tam bus skiriama vis daugiau svarbos, tad verta į tai pažvelgti ne tik kaip į taisyklių laikymąsi, bet ir naudingos informacijos teikimą klientams.